Thursday, November 6, 2008

တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္က်င္းပသည့္ျမန္မာ့႐ိုးရာပြဲေတာ္မ်ား

တန္ေဆာင္မုန္းလသည္ မိုးေႏွာင္းပိုင္း ေဆာင္းဦးပိုင္း ၾကားကာလျဖစ္၍ ရာသီဥတု သာသာယာယာရွိပါသည္။ တန္ေဆာင္မုန္းလအေၾကာင္းကို တန္ေဆာင္မုန္း ၿဗိစၧာ၊ ႀကိတီၱကာ၊ ေရာင္ဝါရွိန္လို႔ၿဖိဳး၊ ခဝဲပြင့္ခ်ိန္၊ ခင္းကထိန္၊ ေရႊအိမ္ပိုင္ လည္စိုးဟု ကင္းဝန္မင္းႀကီးက သံေပါက္လကၤာျဖင့္ ဖြဲ႕ဆိုခဲ့ပါသည္။ တန္ေဆာင္မုန္းလကို ေဗဒင္အေခၚအေဝၚအရ ၿဗိစၧာရာသီဟုေခၚသည္။ ရာသီ႐ုပ္မွာ ကင္းၿမီးေကာက္႐ုပ္ျဖစ္သည္။ ရာသီပန္းမွာ ခဝဲပန္းမ်ားျဖစ္သည္။
ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔သည္ တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ ကထိန္ပြဲေတာ္ကို ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲသဲ က်င္းပၾကပါသည္။ ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာတို႔သည္ ဤလတြင္ သံဃာ့ဂုဏ္ကို အာ႐ံုျပဳလွဴဒါန္းရေသာ ပရမတ္အလွဴမ်ိဳးျဖစ္သည့္ ကထိန္ပြဲေတာ္ကို က်င္းပေလ့ရွိပါသည္။ ယေန႔ေခတ္တြင္ တစ္ဦးခ်င္း ကထိန္အလွဴထက္ စုေပါင္းမဟာဘံုကထိန္မ်ားကို ပိုမိုက်င္းပလာခဲ့ပါ သည္။ ရပ္ကြက္အလိုက္၊ ေက်းရြာအလိုက္၊ အသင္းအဖြဲ႕အလိုက္ စုေပါင္းမဟာဘံုကထိန္မ်ားကို လွဴဒါန္းၾကရာ သံဃာေတာ္မ်ားမွာ ကထိန္ပြဲမ်ားသို႔ မအားလပ္ေအာင္ပင္ ႁကြေနၾကရပါသည္။ ကထိန္ပြဲတြင္ အလွဴပစၥည္းမ်ား သာမက အလွဴရွင္မ်ား၏ အလွဴဒါနအတြက္ ဝမ္းေျမာက္ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ကခုန္ၾကည္ႏူးေနၾကသည့္ အလွဴျမင္ကြင္းမ်ားကိုလည္း ေတြ႕ရပါသည္။
တန္ေဆာင္မုန္းလ၏ ထူးျခားေသာပြဲေတာ္တစ္ခုမွာ မသိုးသကၤန္းရက္လုပ္ျခင္းျဖစ္သည္။ သံဃာေတာ္မ်ားကိုယ္တိုင္ သကၤန္း မ်ားကို ခ်ဳပ္လုပ္ဝတ္ၾကသည့္ကာလတြင္ ကထိန္သကၤန္း၊ မသိုးသကၤန္းဟူ၍လည္း ေခၚၾကပါသည္။ ကထိန္ခင္းရန္ လွဴဒါန္းမည့္သကၤန္းကို ညအိပ္မထားဘဲ ထိုေန႔ အ႐ုဏ္မတက္မီအတြင္း ေန႔ခ်င္းၿပီးေအာင္ လုပ္ေဆာင္သည့္ သကၤန္းၿမိဳ႕ကို မသိုးသကၤန္းဟု ေခၚပါသည္။ ျမန္မာဘုရင္မ်ားလက္ထက္ကလည္း မသိုးသကၤန္းရက္လုပ္ပြဲမ်ား က်င္းပၾကပါသည္။ ကိုလိုနီ ေခတ္တြင္ မသိုးသကၤန္းရက္လုပ္မႈမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္သြားပါသည္။ ျမန္မာ့မသိုးသကၤန္း ရက္လုပ္ၿပိဳင္ပြဲမ်ားလည္း တိမ္ျမဳပ္ သြားသည္။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ မသိုးသကၤန္းရက္လုပ္ၿပိဳင္ပြဲမ်ား ျပန္၍ ထြန္းကားလာသည္။ ဤပြဲမွာ ထြန္းကား သင့္ေသာ ျမန္မာ့႐ိုးရာပြဲတစ္ပြဲ ျဖစ္ပါသည္။
တန္ေဆာင္မုန္းလသည္ ပြဲေတာ္မ်ားျဖင့္ ျပည့္လွ်ံလ်က္ရွိသည့္လ ျဖစ္ပါသည္။ တန္ေဆာင္တိုင္ပြဲေတာ္မ်ားတြင္ ကထိန္သကၤန္း၊ မသိုးသကၤန္း၊ ပံ့သကူသကၤန္းမ်ားအျပင္ ရွမ္းျပည္နယ္ဘက္တြင္ ၾကာသကၤန္းကပ္လွဴပြဲမ်ားလည္း က်င္းပ ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။ တကယ့္ၾကာမွ်င္မ်ားကို သကၤန္းရက္၍လည္းေကာင္း၊ ပိတ္သကၤန္းေပၚတြင္ ၾကာပြင့္မ်ား တန္ဆာဆင္၍ လည္းေကာင္း ပူေဇာ္ၾကပါသည္။ တန္ေဆာင္မုန္းလ၏ အျခားပြဲေတာ္တစ္ခုမွာ မီးထြန္းပြဲေတာ္ ျဖစ္ပါသည္။ ႀကိတီၱကာ နကၡတ္ေစာင့္ နတ္သားသည္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေရာက္ေလတိုင္း လူ႔ျပည္သို႔ ဆင္းသက္ေလ့ရွိသည္ကို မင္းႏွင့္ျပည္သူ မ်ားက မီးထြန္းပူေဇာ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တန္ေဆာင္တိုင္မီးထြန္းပြဲေတာ္ ျဖစ္ေပၚလာသည္။
ယခုေခတ္ မီးထြန္းပြဲေတာ္သည္ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာ ပိုဆန္လာသည္။ ဘုရားေလာင္း၏ဆံေတာ္ကို ဌာပနာၿပီး တာဝတႎသာတြင္တည္ထားေသာ စူဠာမဏိေစတီကိုရည္မွန္း၍ ပူေဇာ္ျခင္းျဖစ္သည္။ တန္ေဆာင္တိုင္မီးထြန္းပြဲေတာ္တြင္ မီးလံုးမ်ား၊ မီးပံုးမ်ားခ်ိတ္ဆြဲျခင္း၊ ဖေယာင္းတိုင္မ်ားထြန္းၫွိျခင္းျဖင့္ အလွဆင္ၾကသည္။ ကေလးမ်ားကလည္း ေရာင္စံု မီးပန္း မ်ား၊ မီး႐ွဴးမ်ား ပစ္လႊတ္ကစားျခင္းျဖင့္ ေပ်ာ္ရႊင္ၾကသည္။
တန္ေဆာင္တိုင္ကာလသည္ စပါးေပၚခ်ိန္ျဖစ္၍ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ား ေငြရႊင္ေသာကာလ ျဖစ္သည္။ အားလပ္ေသာကာလျဖစ္သည္။ ေတာေရာၿမိဳ႕ပါမက်န္ မီးေရာင္စံု၊ လူေရာင္စံုမ်ားျဖင့္ ေပ်ာ္ရႊင္ၾကည္ႏူးဖြယ္ ျဖစ္သည္။ ၿမိဳ႕မ်ားတြင္ ရပ္ကြက္၊ ၿမိဳ႕နယ္အလိုက္ အကအဖြဲ႕မ်ား၊ ယိမ္းအဖြဲ႕မ်ား၊ ေတးဂီတအဖြဲ႕မ်ား၊ ျပဇာတ္မ်ား၊ ေတးသ႐ုပ္ေဖာ္မ်ား စသည့္ ပြဲလမ္းသဘင္မ်ားျဖင့္ စည္ကားလွသည္။
တန္ေဆာင္တိုင္ကာလတြင္ အျခားက်င္းပေလ့ရွိေသာ အလွဴဒါနပြဲတစ္ခုမွာ နိဗၺာန္ေဈးျဖစ္သည္။ ရပ္ကြက္အလိုက္၊ လမ္းအလိုက္ မိမိလွဴဒါန္းလိုေသာ လွဴဖြယ္ပစၥည္းကိုျပင္ဆင္၍ အယုတ္အလတ္အျမတ္မေရြး ဝင္ေရာက္အလွဴခံစားသံုး ႏိုင္ေသာ အလွဴပြဲမ်ားျဖစ္သည္။ တစ္အိမ္ၿပီးတစ္အိမ္ ဝင္ေရာက္၍မုန္႔မ်ိဳးစံုကိုစားေသာက္ခြင့္ရသည့္ အင္မတန္ထူးျခားေသာ အလွဴအတန္း ပံုစံမ်ိဳးျဖစ္၍ ခ်စ္စရာလည္းေကာင္း တန္ေဆာင္မုန္းလသည္ ထူးျခားသည့္ဝိေသသလကၡဏာမ်ား ထံုမႊန္း ေနေသာလလည္း ျဖစ္ပါသည္။ ႀကိတီၱကာ နကၡတ္စန္းယွဥ္ေသာ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔တြင္ ေဆးပင္ေစာင့္ နတ္အေပါင္း တို႔သည္ မယ္ဇလီပင္ေစာင့္နတ္မင္းအား လာေရာက္ခစားၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မယ္ဇလီပင္သည္ ေဆးေပါင္းခသည္။ ထိုမယ္ဇလီဖူးကို သုပ္စားျခင္းအားျဖင့္ အသက္ရွည္သည္၊ အႏၱရာယ္ကင္းသည္ဟု အယူရွိသည္။
အခ်ိဳ႕အရပ္ေဒသမ်ားတြင္ မဲဇလီဖူးေလးမ်ားကို ျပဳတ္၊ ၾကက္သြန္စိမ္း၊ ပဲမႈန္႔၊ ဆီခ်က္၊ ဆား၊ င႐ုတ္သီးစိမ္းႏွင့္ သံပုရာရည္တို႔ျဖင့္သုပ္ကာ အိမ္နီးခ်င္းမ်ားကို လိုက္လံေဝငွသည့္ ခ်စ္စဖြယ္ဓေလ့ေလးကို ေတြ႕ရပါသည္။ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔၏ တစ္ကိုယ္ေကာင္းမဆန္ေသာ၊ မည္သည့္နည္းႏွင့္မဆို ေပးကမ္းတတ္ေသာေစတနာကို ေတြ႕ျမင္ေနရပါသည္။
တန္ေဆာင္တိုင္၏အျခားပြဲတစ္ခုမွာ က်ီးမႏိုးပြဲ ျဖစ္သည္။ က်ီးမႏိုးပြဲကာလမွာ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔ လူမ်ားအိပ္ခ်ိန္မွ အ႐ုဏ္မတက္မီကာလထိ ျဖစ္သည္။ က်ီးမႏိုးပြဲမွာ ရပ္ကြက္တြင္းရွိ ျပဳျပင္သင့္သူမ်ားကို ျပဳျပင္ရန္ စာမ်ားေရးသားျခင္း၊ ေနာက္ေျပာင္က်ီစယ္လိုစိတ္ျဖင့္ ပစၥည္းမ်ားကို ေရႊ႕ေျပာင္းထားျခင္း စသည္ျဖင့္ ႐ိုးသားစြာ ေနာက္ေျပာင္က်ီစယ္သည့္ပြဲ ျဖစ္သည္။ ယခုေခတ္ က်ီးမႏိုးပြဲတြင္ သ႐ုပ္ပ်က္ စည္းကမ္းပ်က္႐ံုသာမက က်ီးမႏိုးပြဲကို မွီ၍ ဒုစ႐ိုက္သမားမ်ားက ဒုစ႐ိုက္မႈမ်ား က်ဴးလြန္ၾကသျဖင့္ လူအမ်ားမႏွစ္သက္ေတာ့ဘဲ တျဖည္းျဖည္း တိမ္ေကာစ ျပဳလာပါသည္။
တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ ရပ္ထဲရြာထဲတြင္ မီးပံုးပ်ံၿပိဳင္ပြဲမ်ား ျပဳလုပ္က်င္းပေလ့ရွိသည္။ ရွမ္းျပည္နယ္၊ ေတာင္ႀကီး ၿမိဳ႕တြင္ မီးပံုးပ်ံပြဲကို ႐ိုးရာဓေလ့တစ္ခုအေနျဖင့္ အႀကီးအက်ယ္ ျပဳလုပ္က်င္းပၿပီး ဆုေငြမ်ား ထိုက္ထိုက္တန္တန္ ဂုဏ္ျပဳလ်က္ရွိရာ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္သဴ မ်ားျပါးလွၿပီး ႐ိုးရာမီးပံုးပ်ံဓေလ့ကို ႐ႈမၿငီးႏိုင္ေအာင္ ေတြ႕ျမင္ႏိဳင္ပါသည္။ တန္ေဆာင္မုန္းလ၏ ပြဲလမ္းသဘင္ေပါမ်ားပံုမ်ား အဘိုးႀကီးအို ခါးကုန္းကုန္း မေသပါနဲ႔ဦး၊ ေနာက္ႏွစ္ခါ တန္ေဆာင္မုန္း ပြဲၾကည့္ပါဦးဟူေသာ ငယ္စဥ္က ရြတ္ဆိုခဲ့သည့္ ကဗ်ာစာသားေလးကိုၾကည့္လွ်င္ သိႏိုင္ပါသည္။ ျမန္မာ့အသံ မွ ၿမိဳင္ၿမိဳင္ဆုိင္ဆုိင္ ၿမိဳင္ၿမိဳင္ဆုိင္ဆုိင္ လတန္ေဆာင္တိုင္ ဟူေသာသီခ်င္းကလည္း တန္ေဆာင္တိုင္ပြဲေတာ္ရွိ လႈပ္ရွား ေနေသာပံုရိပ္မ်ားကို အားကူေပးလွ်က္ ရွိပါသည္။ တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ ကေလးမ်ားကလည္း ကေလးအေလွ်ာက္ မီး႐ွဴး မီးပန္းမ်ား ထြန္းညႇိရင္း ေပ်ာ္ရႊင္ၾကသည္။ လူငယ္မ်ားကလည္း လူငယ္အေလွ်ာက္ ပြဲလမ္းသဘင္မ်ား လည္ပတ္ ၾကည့္႐ႈရင္း ေပ်ာ္ရႊင္ၾကသည္။ လူႀကီးမ်ားကလည္း အလွဴဒါနျပဳလုပ္ရင္း ေပ်ာ္ရႊင္ၾကပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ တန္ေဆာင္မုန္းလရွိ ျမန္မာ့႐ိုးရာ တန္ေဆာင္တိုင္ပြဲေတာ္မ်ားသည္ ႐ိုးရာဓေလ့ ထံုးတမ္းစဥ္လာအရ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ၊ သဒၶါတရားႏွင့္ ေပ်ာ္ရႊင္ၾကည္ႏူးဖြယ္ပံုရိပ္မ်ားကို ေကာင္းမြန္စြာ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ေသာ ေၾကာင့္ ျမန္မာတို႔၏ ခ်စ္စရာ ေပ်ာ္စရာ လတစ္လပင္ ျဖစ္ပါေတာ့သည္။
ရွင္းသန္႔ခ်ိဳ

No comments: