အေမသင္ေပးေသာ အေလ့အက်င့္ေကာင္းမ်ား
ကၽြန္ေတာ့ အေမသည္ ဆန္၊ ဆီ အေျခခံ စားကုန္ေရာင္းၿပီး ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေမာင္ႏွမမ်ားကို ေက်ာင္းထား ေပးခဲ့သည္။ အေမက ဘာသာတရားကို ကိုင္း႐ႈိင္းသည္။ ေနထုိင္မေကာင္း ျဖစ္ခ်ိန္ကလြဲရင္ နံနက္ေစာေစာ ထၿပီး ပန္း၊ ေရခ်မ္း၊ ဆီမီး ပူေဇာ္သည္။ ငါးပါးသီလခံၿပီး၊ ပုတီးစိပ္၊ ေမတၱာပို႔သည္။ အမွ်အတမ္း ေ၀သည္။ ဘုရား၀တ္တတ္ ၿပီးမွ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေက်ာင္းသြားခ်ိန္ အမီခ်က္ျပဳတ္ ေကၽြးေမြးလုိျခင္း ျဖစ္ပါ၏။
ခ်က္ျပဳတ္ၿပီး သန္႔ရွင္းေရး လုပ္သည္။ အေမ ကိုယ္တုိင္လည္း သန္႔သန္႔ျပန္႔ျပန္႔ ေနတတ္၍ သနပ္ခါး ေျခဆံုး ေခါင္းဆံုးလိမ္းလို႔ ေမႊးႀကိဳင္ေနသည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကိုလည္း အခ်ိန္ႏွင့္ထခိုင္းသည္။ ေရခ်ဳိးခုိင္းသည္။ စားခုိင္းသည္။ အိပ္ခိုင္းသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းသြားေတာ့ အေမ ညေနေစ်း၌ လက္လီ ျပန္ေရာင္းခ် သည္။ အေရာင္းသြက္က အေမေပ်ာ္သည္။ ေမာရမွန္း မသိ။ ေက်ာင္းဆင္းေတာ့ အေမ့ သြားကူရသည္။ ညေနေစာင္းမွ ေစ်းေရာင္းသိမ္းသည္။
အိမ္ျပန္ေရာက္ေတာ့ နားေလ့မရွိ။ ခ်က္ျပဳတ္ ေကၽြးေမြးသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၀ိုင္းကူရသည္။ စားေသာက္ ေဆးေၾကာၿပီးမွ စာက်က္ရသည္။ အေမသည္ မိသားစုအတြက္ အိမ္ေထာင္ဦးစီးေကာင္း ျဖစ္ခဲ့သည္။ အမ်ား နည္းတူ ၀ေအာင္ေကၽြးေမြး၍ လွေအာင္ ဆင္ခဲ့သည္။ အေမက အားလွ်င္ အလကား မေနတတ္ ဆန္ေရြးေန ေလ့ရွိသည္။ အစ္မမ်ားကို အခ်က္အျပဳတ္ သင္သည္။ သန္႔ရွင္းေရး လုပ္ခိုင္းသည္။ စားေသာက္သည့္ ပုဂံ ခြက္ေယာက္ ၀င္းလက္ေနမွ ႀကိဳက္သည္။ ေရအိမ္မွဆင္းၿပီး ေသာက္ေရအိုးသြား ေသာက္တာမႀကိဳက္၊ လက္ေဆး ေၾကာၿပီးမွ ေသာက္ခုိင္းသည္။ ထမင္းစားခန္း စကားေျပာတာ မႀကိဳက္၊ ရန္ျဖစ္တာ မႀကိဳက္၊ ေန႔ေန႔ညည သတ္မွတ္ခ်ိန္ ထမင္းစားခုိင္းသည္။ အိမ္လည္တာ မႀကိဳက္။ အခ်က္မျပဳတ္၊ အခ်ဳပ္အလုပ္၊ သန္႔ရွင္းေရး လုပ္တတ္မွ မိန္းမပီသသည္၊ အိမ္ေထာင္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္သည္ဟု ဆုိသည္။ အေမနီတိ ျဖစ္သည္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ၁၀တန္းေအာင္ ဘြဲ႔ရေအာင္ ႀကိဳးစားခိုင္းသည္။ ေစ်းသည္ဘ၀က၊ ေန႔စဥ္စားဖုိ႔မပူရ၊။ လူေတာထဲတုိးရန္ အမႈထမ္း၊ အရာထမ္းျဖစ္ေအာင္ အားထုတ္ဖုိ႔ ဆံုးမသည္။ သားသမီးမ်ား ေရွ႕ေရးအတြက္ အေမအေျမာ္ အျမင္ရွိစြာ လမ္းျပေပးသည္။ အသံုးႏွင့္အျဖဳန္း ခြဲျခားတတ္ဖုိ႔မွာသည္။ ပံုမွန္ေငြရွိေအာင္ ႐ုိးသားစြာ ရွာဖို႔မွာသည္။ ဆင္ျခင္မ်ားတာ လိမ္တာ မႀကိဳက္ ခ်က္ခ်င္းထလုပ္မွ ႀကိဳက္သည္။
အစ္မ ၁၀ တန္းေအာင္ၿပီး စာေရး၀င္လုပ္သည္။ ၀န္ထမ္းလုပ္သက္ရ၍ အထက္တန္း စာေရးျဖစ္လာ ေသာအခါ အေမ ေစ်းေရာင္းသည့္ အလုပ္နားလိုက္သည္။ အေမ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေမာင္ႏွမေတြ ေက်ာင္းသြား ႐ုံးသြားအမီ ထမင္းခ်ဳိင့္ ထည့္ေပးသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းဆင္းလာရင္ ေန႔စဥ္ ခ်က္ျပဳတ္ၿပီးၿပီ။ တာ၀န္ သိေသာ အေမ စိတ္ဓာတ္ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေလးစားမိသည္။ အလုပ္မရွိရင္ သတင္းစာ ဖတ္ေနၿပီ၊ ေရွး သတင္းစာမ်ားတြင္ ေဆာင္းပါးေကာင္း၊ ၀တၱဳေကာင္းမ်ား ပါသျဖင့္ ေရႊဥေဒါင္း၏ ရတနာပံု သံေခါင္းစြပ္ မင္းသား၊ သခင္ႏု၏ ရက္စက္ပါေပ့ကြယ္၊ ဓူ၀ံ၏ စံုေထာက္ ၀တၱဳအေၾကာင္းမ်ားကို ေန႔စဥ္ အိပ္ရာ၀င္ခ်ိန္ ေျပာျပေလ့ရွိသည္။ အေမ ေရဒီယို ႀကိဳက္သည္။ ေရႊမန္းတင္ေမာင္၊ စိန္ေအာင္မင္းတို႔၏ အသံလႊင့္ ဇာတ္ထုတ္မ်ား ဗုဒၶ၀င္ ဇာတ္ထုတ္မ်ား ဇာတ္လမ္းပမာ နားဆင္စရာမ်ားကို နားေထာင္ေလ့ရွိ၏။ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ နားမေထာင္ျဖစ္လွ်င္ ျပန္ေျပာေလ့ရွိသည္။ အေမ့ ေက်းဇူးေၾကာင့္ စာပုိး၀င္ခဲ့ရသည္။ သားသမီးမ်ားကို ယဥ္ေက်းစိတ္ရွိေအာင္ ပံုသြင္းခဲ့သည္။
ကၽြန္ေတာ္ ၁၀ တန္းေအာင္ၿပီး အစ္မ႐ုံးအုပ္ ျဖစ္ခ်ိန္၌ အေမ ေသြးတုိးေရာဂါျဖင့္ ကြယ္လြန္ သြားရွာခဲ့သည္။ အေမ ေသခါနီး နွစ္လအလိုအထိ ခ်က္ျပဳတ္ ေကၽြးေမြးခဲ့သည္။ အစ္မ ႐ုံးဆင္းလာၿပီး မီးဖုိေခ်ာင္ အလုပ္၀င္ လုပ္သည္။ အေမကို နားနားေနေန ေနခုိင္းသည္။ အေမက ညည္းတို႔ တေန႔လံုး ႐ုံးမွာ ပင္ပန္းလာၾကတာ ငါ ခ်က္ျပဳတ္ေပးတာ မပင္ပန္းပါဘူးဟု ျငင္းရွာသည္။ တာ၀န္သိေသာ အေမသည္ လုပ္ကိုင္ႏိုင္တံုးက အိမ္ေထာင္ဦးစီးတာ၀န္၊ အိမ္မႈကိစၥတာ၀န္ ေက်ပြန္ခဲ့သည္။ အသက္ (၆၀)ေက်ာ္ စီးပြားမရွာႏိုင္သည့္အခါ ေသသည္အထိ ခ်က္ျပဳတ္ေရးတာ၀န္၊ အိမ္မႈကိစၥ တာ၀န္မ်ား၊ ေက်ပြန္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္သြားသည္။ အေမ ထမ္းရြက္ခဲ့ေသာ တာ၀န္၀တၱရားမ်ားသည္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကို လုပ္တတ္ေအာင္ လုပ္ခ်င္ေအာင္ သင္ေပး သြားသည္။ အေလ့အက်င့္ေကာင္းမ်ား အေမြ ေပးသြားသည္။
မူလတန္းေက်ာင္း ေနစဥ္က ဆရာမ ေဒၚတင္ေရႊက လက္ေရးလွေအာင္ ေလးေၾကာင္းမ်ဥ္း စာအုပ္ျဖင့္ သင္ခဲ့သည္။ ၿပီးစလြယ္ေရးကာ ႐ုိက္ၿပီးျပင္ေပးသည္။ ဆရာမ၏ သြန္သင္ ဆံုးမမႈ ေကာင္းေသာေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ လက္ေရး သပ္သပ္ရပ္ရပ္ ရွိသည္။ ႐ုံး၀န္ထမ္း ျဖစ္လာေသာအခါ တာ၀န္အရ ဖတ္ရေသာ ၀န္ထမ္းမ်ား၏ အစီရင္ခံစာ လက္ေရးမ်ားသည္ ဖတ္မရတာ ရွိသည္။ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ အခ်င္းခ်င္း ေ၀ဖန္ေသာအခါ ဆရာမ၏ ေက်းဇူးကို မေမ့ႏိုင္ပါ။
အလယ္တန္းျပ ဆရာမ ေဒၚေစာခင္ အိမ္၌ စေန၊ တနဂၤေႏြ ပိတ္ရက္မ်ားတြင္ အဂၤလိပ္စာ အခ်ိန္ပို သင္ေပး သည္။ သန္႔ရွင္းေရး လုပ္ခုိင္းသည္။ ခ်က္ျပဳတ္ရာတြင္ ကူခိုင္းသည္။ အေမကို ကူလုပ္ခဲ့ေသာ၊ ဆရာမကို ကူလုပ္ခဲ့ေသာ အေလ့အက်င့္ ေကာင္းမ်ားေၾကာင့္ ၀န္ထမ္းဘ၀ ေရာက္သည့္ ေနရာ၌ သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္း ေနတတ္သည္။ တစ္ႏုိင္တစ္ပိုင္ ခ်က္ျပဳတ္ စားတတ္သည္။ အထက္တန္းျပ အဂၤလိပ္ ဆရာမႀကီး ေဒၚေသာင္းခင္က အဂၤလိပ္စာတတ္ေအာင္ သင္ေပးသည္။ ႏုတ္တုိက္ သင္ေပးၿပီး သင္ခန္းစာ တစ္ခုေၾကမွ တစ္ခုေပးတတ္သည္။ ေရးက်က္ခုိင္းသည္။ ေရးေျဖခိုင္းသည္။ စိတ္ရွည္လက္ရွည္ ေျဖၾကား၊ သင္ၾကား ေပးခဲ့ေသာ အေလ့အက်င့္ ေကာင္းမ်ားသည္ တကၠသိုလ္ ေရာက္သည္အထိ ေရးက်က္ ေရးေျဖခဲ့ရသည့္ အက်င့္ေကာင္း စြဲက်န္ရစ္သည္။ စာေမးပြဲ ေအာင္႐ုံမက ႐ုံး၀န္ထမ္း ျဖစ္လာေသာအခါ အေထာက္အပ့ံ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ႐ုံးလုပ္ငန္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေရးမွတ္ေသာ အက်င့္ရလာၿပီး ဒုိင္ယာရီ ထားတတ္ၿပီး ႏႈတ္တစ္ရာ စာတစ္လံုး။
႐ုံ၀န္ထမ္း ျဖစ္လာေသာအခါ ဌာနစိတ္မွဴး၊ ဌာနစုမွဴး၊ ဌာနခြဲမွဴး၊ တုိင္းဦးစီးမွဴး၊ လက္ေထာက္တုိင္း ဦးစီးမွဴး၊ တုိင္းဦးစီးမွဴး၊ ဒုတိယ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး၊ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး တုိ႔ထံမွ ႐ုံးလုပ္ငန္းမ်ားကို သင္ယူရျပန္သည္။ မိဘ ဆရာမ်ားသည္ လုပ္ငန္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သိသည္။ ကၽြမ္းက်င္ ႏွံ႔စပ္သည္။ မိမိ ဘာသာရပ္ကို အစဥ္မျပတ္ ေလ့လာေနသည္။ ၀န္ထမ္းသစ္ကို ခုိင္းသည္။ မွားလွ်င္ ျပင္ေပးသည္။ တတ္ေအာင္ သင္ေပးသည္။ ျပန္စစ္ေဆး ေလ့ရွိသည္။ အခ်ဳိ႕ ဆရာမ်ားသည္ ႐ုံးလုပ္ငန္း အေထာက္အကူျပဳ ေဘးလုပ္ငန္းမ်ားကိုပါ လုပ္တတ္သည္။ အေရးေပၚကိစၥ၊ စီမံခ်က္ကိစၥ၊ ေလးလဘက္ကိစၥ၊ ႏွစ္ပတ္လည္ ကိစၥမ်ား ေဆာင္ရြက္စရာ ရွိလာလွ်င္ အခ်ဳိ႕ ဆရာမ်ားသည္ သူတုိ႔ကိုယ္တုိင္ အအိပ္ပ်က္ အစားပ်က္ခံၿပီး ဦးေဆာင္ လုပ္ျပသည္။ ေကၽြးေမြးၿပီး ၀ုိင္း၀န္း လုပ္ခုိင္းသည္။ တစ္ေယာက္အားႏွင့္ ယူ၍မရ တစ္ေသာင္း အားႏွင့္ ယူေသာရ၏ ဆုိ႐ုိးစကားအတုိင္းပင္။
အခ်ဳိ႕ ဆရာမ်ားသည္ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုကို သိခ်င္၍ တင္ျပခိုင္းလွ်င္ ျပည့္ျပည့္စံုစံု ထြက္စရာရွိရင္ ဗိုက္ျပည့္ေအာင္မစား၊ ေရမေသာက္၊ အေပါ့အေလးမသြားေအာင္ ၿခိဳးၿခံရသည္ ဟုေျပာသည္။ အေလ့ အက်င့္ေကာင္း ျဖစ္သည္။
ျပည္သူႏွင့္ ဆက္ဆံရေသာ ႐ုံးျဖစ္သျဖင့္ လူ႐ိုေသ၊ ရွင္႐ုိေသ ျဖစ္ေအာင္ ဌာန၀တ္စံု သပ္သပ္ရပ္ရပ္ ၀တ္ဖုိ႔ တိုက္တြန္းသည္။ စြတ္က်ယ္ လက္ျပက္၊ ဆံပင္စုတ္ဖြား၊ မုတ္ဆိတ္ဗရျပစ္၊ ကြမ္းတျပစ္ျပစ္ႏွင့္ ေနထုိင္သည္ ကို မႀကိဳက္။ ေသေသသပ္သပ္ ၀တ္ဆင္ခုိင္းသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ အရာရွိမ်ားပင္ သန္႔သန္႔ျပန္႔ျပန္႔ ၀တ္ဆင္ သည္။ ႐ုံးလုပ္ထံုး လုပ္နည္းမ်ား မသိေသာ ျပည္သူမ်ားကို နားလည္ သေဘာေပါက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ ေပးရမည္မွာ ၀န္ထမ္းတုိ႔၏ အဓိက တာ၀န္ျဖစ္ေၾကာင္း အမ်ားကို ကူညီသည့္ အက်ဳိးေမတၱာ ရမည္။ ေရရွည္ ခံမည္။ ညစ္ရင္ ရစ္ရင္ ေစ့ထားရင္ သက္တမ္း တိုမည္။ ဆက္ဆံေရး ေကာင္းမြန္ေအာင္ တည္ေဆာက္ၾကဖို႔ အေျမာ္အျမင္ႀကီးစြာ သင္ၾကားေပးသည္။ ၀န္ထမ္းေတြ လုိက္နာမႈ ရွိမရွိ တန္ျပန္ စစ္ေဆးသည္။ ၀န္ထမ္း မ်ားကို ထိန္းေပးထားသည္။ ဆရာႏွင့္ တပည့္၊ တပည့္ႏွင့္ ဆရာ ကိုယ့္တပည့္ကို ဆံုးမမည္။ သူစိမ္း ထိစရာ မလို ကာကြယ္ေပးသည္။ ဆရာေကာင္း ဆရာျမတ္တုိ႔၏ အေလ့အက်င့္ ေကာင္းမ်ားကို ေမ့မရႏုိင္ပါ။ ေနာင္ တစ္ေခတ္ ၀န္ထမ္း မ်ဳိးဆက္သစ္ အရာရွိႀကီးငယ္ ျဖစ္မည့္သူမ်ား၊ အတုခိုးရမည့္ အခ်က္မ်ား ျဖစ္သည္။
ကၽြန္ေတာ္သည္ သက္ျပည့္ႏွစ္(၆၀)၊ လုပ္သက္ႏွစ္(၄၀)ျဖင့္ အနားယူ ရေတာ့မည္။ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပ မိခင္၏ အေလ့အက်င့္ ေကာင္းေၾကာင့္ ပညာသင္စဥ္ ေက်ာင္းသား အရြယ္ကပင္ တာ၀န္ႏွင့္ ၀တၱရား စည္းကမ္းမ်ားကို နားလည္ခဲ့ရသည္။ အေမထုဆစ္ ပ်ိဳးေထာင္ ေပးသျဖင့္ အေမျဖစ္ေစခ်င္ေသာ ၀န္ထမ္း ျဖစ္ခဲ့ပါသည္။ အေမ ျမင္မသြားရပါ။ အေမသြန္သင္ ေလ့က်င့္မႈမ်ားကို လုိက္နာ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သျဖင့္ အစဥ္ ေျပစြာ ေနထုိင္စားေသာက္ ႏုိင္ခဲ့ပါသည္။
မူလတန္း၊ အလယ္တန္း၊ အထက္တန္း ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ သြန္သင္ ေလ့က်င့္မႈမ်ားေၾကာင့္ အလုပ္ခြင္ တြင္လည္း အထက္အရာရွိ အဆင့္ဆင့္ကို ႐ုိေသေလးစားရမွန္း၊ တာ၀န္ကို ေၾကာက္ရမွန္း၊ ဆက္ဆံေရး ေျပျပစ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရမွန္း သိရွိခဲ့ပါသည္။ သြက္သြက္ လက္လက္ ရွိသျဖင့္ တာ၀န္ ေပးအပ္သည္ကို ခ်က္ခ်င္း လုပ္ျပႏိုင္၍ ႀကီးၾကပ္သူတုိ႔၏ ေမတၱာေပး၀ေျခင္း ခံခဲ့ရပါသည္။
၀န္ထမ္း လုပ္သက္ႏွစ္(၄၀)တြင္ ေခတ္အမ်ဳိးမ်ဳိး ျဖတ္သန္းခဲ့ ရပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အေျခခံ ၀န္ထမ္း ျဖစ္သျဖင့္ ဌာနစိတ္မွဴး အဆက္ဆက္မွသည္ တုိင္းဦးစီးမွဴး အဆက္ဆက္ထိ ဆရာမ်ားစြာ ရွိခဲ့ပါသည္။ ဆရာမ်ား၍ သားေသမသြားပါ။ ဆရာတုိင္း၌ အရည္အခ်င္း ကိုယ္စီ ရွိၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ စြယ္စံုေတာ္သည္။ အခ်ဳိ႕လည္း စိတ္သေဘာထား ေျဖာင့္မတ္သည္၊ ငဲ့သည္၊ ညႇာသည္။ ဆရာ တစ္ဦးခ်င္းထံမွ ေကာင္းေသာ အခ်က္၊ ေတာ္ေသာအခ်က္မ်ားကို ရယူက်င့္ႀကံအား ထုတ္တတ္ပါက၊ အရည္အေသြး ျပည့္မီေသာ ၀န္ထမ္း ေကာင္းျဖစ္လာပါမည္။ အရပ္သား၊ အရာထမ္းမ်ား၊ တပ္မေတာ္ အရာရွိႀကီးငယ္မ်ား၏ ေလ့က်င့္ ပ်ဳိးေထာင္မႈ၊ ေဆာင္ရန္၊ ေရွာင္ရန္မ်ားကို သိရွိ သေဘာေပါက္ လုိက္နာမႈေၾကာင့္ နဘယံ ေဘးမသီ ရန္မခ ခဲ့ပါ။ ကၽြန္ေတာ္ သက္ျပည့္ႏွစ္(၆၀)၊ လုပ္သက္ႏွစ္(၄၀) ေဘးအႏၲရာယ္ ကင္းစင္စြာ လုပ္ႏိုင္ခဲ့သည္မွာ အေမ၊ ဆရာ၊ အရာရွိ ႀကီးငယ္ အဆင့္ဆင့္တို႔၏ သြန္သင္ ေလ့က်င့္မႈမ်ားကို သေသြမတိမ္း လိုက္နာခဲ့ျခင္း ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္ခင္ဗ်ား။
အတြဲ(၁)၊ အမွတ္(၁၇) ၂၅.၉.၂၀၀၈ ရက္ေန႔ထုတ္ ပန္သစၥာဂ်ာနယ္ မွ ေဆာင္းပါးရွင္ ေမသက္ထြန္း(သရဖူ) ၏ ေဆာင္းပါးကို ကူးယူေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ခ်က္ျပဳတ္ၿပီး သန္႔ရွင္းေရး လုပ္သည္။ အေမ ကိုယ္တုိင္လည္း သန္႔သန္႔ျပန္႔ျပန္႔ ေနတတ္၍ သနပ္ခါး ေျခဆံုး ေခါင္းဆံုးလိမ္းလို႔ ေမႊးႀကိဳင္ေနသည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကိုလည္း အခ်ိန္ႏွင့္ထခိုင္းသည္။ ေရခ်ဳိးခုိင္းသည္။ စားခုိင္းသည္။ အိပ္ခိုင္းသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းသြားေတာ့ အေမ ညေနေစ်း၌ လက္လီ ျပန္ေရာင္းခ် သည္။ အေရာင္းသြက္က အေမေပ်ာ္သည္။ ေမာရမွန္း မသိ။ ေက်ာင္းဆင္းေတာ့ အေမ့ သြားကူရသည္။ ညေနေစာင္းမွ ေစ်းေရာင္းသိမ္းသည္။
အိမ္ျပန္ေရာက္ေတာ့ နားေလ့မရွိ။ ခ်က္ျပဳတ္ ေကၽြးေမြးသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၀ိုင္းကူရသည္။ စားေသာက္ ေဆးေၾကာၿပီးမွ စာက်က္ရသည္။ အေမသည္ မိသားစုအတြက္ အိမ္ေထာင္ဦးစီးေကာင္း ျဖစ္ခဲ့သည္။ အမ်ား နည္းတူ ၀ေအာင္ေကၽြးေမြး၍ လွေအာင္ ဆင္ခဲ့သည္။ အေမက အားလွ်င္ အလကား မေနတတ္ ဆန္ေရြးေန ေလ့ရွိသည္။ အစ္မမ်ားကို အခ်က္အျပဳတ္ သင္သည္။ သန္႔ရွင္းေရး လုပ္ခိုင္းသည္။ စားေသာက္သည့္ ပုဂံ ခြက္ေယာက္ ၀င္းလက္ေနမွ ႀကိဳက္သည္။ ေရအိမ္မွဆင္းၿပီး ေသာက္ေရအိုးသြား ေသာက္တာမႀကိဳက္၊ လက္ေဆး ေၾကာၿပီးမွ ေသာက္ခုိင္းသည္။ ထမင္းစားခန္း စကားေျပာတာ မႀကိဳက္၊ ရန္ျဖစ္တာ မႀကိဳက္၊ ေန႔ေန႔ညည သတ္မွတ္ခ်ိန္ ထမင္းစားခုိင္းသည္။ အိမ္လည္တာ မႀကိဳက္။ အခ်က္မျပဳတ္၊ အခ်ဳပ္အလုပ္၊ သန္႔ရွင္းေရး လုပ္တတ္မွ မိန္းမပီသသည္၊ အိမ္ေထာင္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္သည္ဟု ဆုိသည္။ အေမနီတိ ျဖစ္သည္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ၁၀တန္းေအာင္ ဘြဲ႔ရေအာင္ ႀကိဳးစားခိုင္းသည္။ ေစ်းသည္ဘ၀က၊ ေန႔စဥ္စားဖုိ႔မပူရ၊။ လူေတာထဲတုိးရန္ အမႈထမ္း၊ အရာထမ္းျဖစ္ေအာင္ အားထုတ္ဖုိ႔ ဆံုးမသည္။ သားသမီးမ်ား ေရွ႕ေရးအတြက္ အေမအေျမာ္ အျမင္ရွိစြာ လမ္းျပေပးသည္။ အသံုးႏွင့္အျဖဳန္း ခြဲျခားတတ္ဖုိ႔မွာသည္။ ပံုမွန္ေငြရွိေအာင္ ႐ုိးသားစြာ ရွာဖို႔မွာသည္။ ဆင္ျခင္မ်ားတာ လိမ္တာ မႀကိဳက္ ခ်က္ခ်င္းထလုပ္မွ ႀကိဳက္သည္။
အစ္မ ၁၀ တန္းေအာင္ၿပီး စာေရး၀င္လုပ္သည္။ ၀န္ထမ္းလုပ္သက္ရ၍ အထက္တန္း စာေရးျဖစ္လာ ေသာအခါ အေမ ေစ်းေရာင္းသည့္ အလုပ္နားလိုက္သည္။ အေမ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေမာင္ႏွမေတြ ေက်ာင္းသြား ႐ုံးသြားအမီ ထမင္းခ်ဳိင့္ ထည့္ေပးသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းဆင္းလာရင္ ေန႔စဥ္ ခ်က္ျပဳတ္ၿပီးၿပီ။ တာ၀န္ သိေသာ အေမ စိတ္ဓာတ္ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေလးစားမိသည္။ အလုပ္မရွိရင္ သတင္းစာ ဖတ္ေနၿပီ၊ ေရွး သတင္းစာမ်ားတြင္ ေဆာင္းပါးေကာင္း၊ ၀တၱဳေကာင္းမ်ား ပါသျဖင့္ ေရႊဥေဒါင္း၏ ရတနာပံု သံေခါင္းစြပ္ မင္းသား၊ သခင္ႏု၏ ရက္စက္ပါေပ့ကြယ္၊ ဓူ၀ံ၏ စံုေထာက္ ၀တၱဳအေၾကာင္းမ်ားကို ေန႔စဥ္ အိပ္ရာ၀င္ခ်ိန္ ေျပာျပေလ့ရွိသည္။ အေမ ေရဒီယို ႀကိဳက္သည္။ ေရႊမန္းတင္ေမာင္၊ စိန္ေအာင္မင္းတို႔၏ အသံလႊင့္ ဇာတ္ထုတ္မ်ား ဗုဒၶ၀င္ ဇာတ္ထုတ္မ်ား ဇာတ္လမ္းပမာ နားဆင္စရာမ်ားကို နားေထာင္ေလ့ရွိ၏။ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ နားမေထာင္ျဖစ္လွ်င္ ျပန္ေျပာေလ့ရွိသည္။ အေမ့ ေက်းဇူးေၾကာင့္ စာပုိး၀င္ခဲ့ရသည္။ သားသမီးမ်ားကို ယဥ္ေက်းစိတ္ရွိေအာင္ ပံုသြင္းခဲ့သည္။
ကၽြန္ေတာ္ ၁၀ တန္းေအာင္ၿပီး အစ္မ႐ုံးအုပ္ ျဖစ္ခ်ိန္၌ အေမ ေသြးတုိးေရာဂါျဖင့္ ကြယ္လြန္ သြားရွာခဲ့သည္။ အေမ ေသခါနီး နွစ္လအလိုအထိ ခ်က္ျပဳတ္ ေကၽြးေမြးခဲ့သည္။ အစ္မ ႐ုံးဆင္းလာၿပီး မီးဖုိေခ်ာင္ အလုပ္၀င္ လုပ္သည္။ အေမကို နားနားေနေန ေနခုိင္းသည္။ အေမက ညည္းတို႔ တေန႔လံုး ႐ုံးမွာ ပင္ပန္းလာၾကတာ ငါ ခ်က္ျပဳတ္ေပးတာ မပင္ပန္းပါဘူးဟု ျငင္းရွာသည္။ တာ၀န္သိေသာ အေမသည္ လုပ္ကိုင္ႏိုင္တံုးက အိမ္ေထာင္ဦးစီးတာ၀န္၊ အိမ္မႈကိစၥတာ၀န္ ေက်ပြန္ခဲ့သည္။ အသက္ (၆၀)ေက်ာ္ စီးပြားမရွာႏိုင္သည့္အခါ ေသသည္အထိ ခ်က္ျပဳတ္ေရးတာ၀န္၊ အိမ္မႈကိစၥ တာ၀န္မ်ား၊ ေက်ပြန္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္သြားသည္။ အေမ ထမ္းရြက္ခဲ့ေသာ တာ၀န္၀တၱရားမ်ားသည္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကို လုပ္တတ္ေအာင္ လုပ္ခ်င္ေအာင္ သင္ေပး သြားသည္။ အေလ့အက်င့္ေကာင္းမ်ား အေမြ ေပးသြားသည္။
မူလတန္းေက်ာင္း ေနစဥ္က ဆရာမ ေဒၚတင္ေရႊက လက္ေရးလွေအာင္ ေလးေၾကာင္းမ်ဥ္း စာအုပ္ျဖင့္ သင္ခဲ့သည္။ ၿပီးစလြယ္ေရးကာ ႐ုိက္ၿပီးျပင္ေပးသည္။ ဆရာမ၏ သြန္သင္ ဆံုးမမႈ ေကာင္းေသာေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ လက္ေရး သပ္သပ္ရပ္ရပ္ ရွိသည္။ ႐ုံး၀န္ထမ္း ျဖစ္လာေသာအခါ တာ၀န္အရ ဖတ္ရေသာ ၀န္ထမ္းမ်ား၏ အစီရင္ခံစာ လက္ေရးမ်ားသည္ ဖတ္မရတာ ရွိသည္။ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ အခ်င္းခ်င္း ေ၀ဖန္ေသာအခါ ဆရာမ၏ ေက်းဇူးကို မေမ့ႏိုင္ပါ။
အလယ္တန္းျပ ဆရာမ ေဒၚေစာခင္ အိမ္၌ စေန၊ တနဂၤေႏြ ပိတ္ရက္မ်ားတြင္ အဂၤလိပ္စာ အခ်ိန္ပို သင္ေပး သည္။ သန္႔ရွင္းေရး လုပ္ခုိင္းသည္။ ခ်က္ျပဳတ္ရာတြင္ ကူခိုင္းသည္။ အေမကို ကူလုပ္ခဲ့ေသာ၊ ဆရာမကို ကူလုပ္ခဲ့ေသာ အေလ့အက်င့္ ေကာင္းမ်ားေၾကာင့္ ၀န္ထမ္းဘ၀ ေရာက္သည့္ ေနရာ၌ သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္း ေနတတ္သည္။ တစ္ႏုိင္တစ္ပိုင္ ခ်က္ျပဳတ္ စားတတ္သည္။ အထက္တန္းျပ အဂၤလိပ္ ဆရာမႀကီး ေဒၚေသာင္းခင္က အဂၤလိပ္စာတတ္ေအာင္ သင္ေပးသည္။ ႏုတ္တုိက္ သင္ေပးၿပီး သင္ခန္းစာ တစ္ခုေၾကမွ တစ္ခုေပးတတ္သည္။ ေရးက်က္ခုိင္းသည္။ ေရးေျဖခိုင္းသည္။ စိတ္ရွည္လက္ရွည္ ေျဖၾကား၊ သင္ၾကား ေပးခဲ့ေသာ အေလ့အက်င့္ ေကာင္းမ်ားသည္ တကၠသိုလ္ ေရာက္သည္အထိ ေရးက်က္ ေရးေျဖခဲ့ရသည့္ အက်င့္ေကာင္း စြဲက်န္ရစ္သည္။ စာေမးပြဲ ေအာင္႐ုံမက ႐ုံး၀န္ထမ္း ျဖစ္လာေသာအခါ အေထာက္အပ့ံ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ႐ုံးလုပ္ငန္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေရးမွတ္ေသာ အက်င့္ရလာၿပီး ဒုိင္ယာရီ ထားတတ္ၿပီး ႏႈတ္တစ္ရာ စာတစ္လံုး။
႐ုံ၀န္ထမ္း ျဖစ္လာေသာအခါ ဌာနစိတ္မွဴး၊ ဌာနစုမွဴး၊ ဌာနခြဲမွဴး၊ တုိင္းဦးစီးမွဴး၊ လက္ေထာက္တုိင္း ဦးစီးမွဴး၊ တုိင္းဦးစီးမွဴး၊ ဒုတိယ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး၊ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး တုိ႔ထံမွ ႐ုံးလုပ္ငန္းမ်ားကို သင္ယူရျပန္သည္။ မိဘ ဆရာမ်ားသည္ လုပ္ငန္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သိသည္။ ကၽြမ္းက်င္ ႏွံ႔စပ္သည္။ မိမိ ဘာသာရပ္ကို အစဥ္မျပတ္ ေလ့လာေနသည္။ ၀န္ထမ္းသစ္ကို ခုိင္းသည္။ မွားလွ်င္ ျပင္ေပးသည္။ တတ္ေအာင္ သင္ေပးသည္။ ျပန္စစ္ေဆး ေလ့ရွိသည္။ အခ်ဳိ႕ ဆရာမ်ားသည္ ႐ုံးလုပ္ငန္း အေထာက္အကူျပဳ ေဘးလုပ္ငန္းမ်ားကိုပါ လုပ္တတ္သည္။ အေရးေပၚကိစၥ၊ စီမံခ်က္ကိစၥ၊ ေလးလဘက္ကိစၥ၊ ႏွစ္ပတ္လည္ ကိစၥမ်ား ေဆာင္ရြက္စရာ ရွိလာလွ်င္ အခ်ဳိ႕ ဆရာမ်ားသည္ သူတုိ႔ကိုယ္တုိင္ အအိပ္ပ်က္ အစားပ်က္ခံၿပီး ဦးေဆာင္ လုပ္ျပသည္။ ေကၽြးေမြးၿပီး ၀ုိင္း၀န္း လုပ္ခုိင္းသည္။ တစ္ေယာက္အားႏွင့္ ယူ၍မရ တစ္ေသာင္း အားႏွင့္ ယူေသာရ၏ ဆုိ႐ုိးစကားအတုိင္းပင္။
အခ်ဳိ႕ ဆရာမ်ားသည္ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုကို သိခ်င္၍ တင္ျပခိုင္းလွ်င္ ျပည့္ျပည့္စံုစံု ထြက္စရာရွိရင္ ဗိုက္ျပည့္ေအာင္မစား၊ ေရမေသာက္၊ အေပါ့အေလးမသြားေအာင္ ၿခိဳးၿခံရသည္ ဟုေျပာသည္။ အေလ့ အက်င့္ေကာင္း ျဖစ္သည္။
ျပည္သူႏွင့္ ဆက္ဆံရေသာ ႐ုံးျဖစ္သျဖင့္ လူ႐ိုေသ၊ ရွင္႐ုိေသ ျဖစ္ေအာင္ ဌာန၀တ္စံု သပ္သပ္ရပ္ရပ္ ၀တ္ဖုိ႔ တိုက္တြန္းသည္။ စြတ္က်ယ္ လက္ျပက္၊ ဆံပင္စုတ္ဖြား၊ မုတ္ဆိတ္ဗရျပစ္၊ ကြမ္းတျပစ္ျပစ္ႏွင့္ ေနထုိင္သည္ ကို မႀကိဳက္။ ေသေသသပ္သပ္ ၀တ္ဆင္ခုိင္းသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ အရာရွိမ်ားပင္ သန္႔သန္႔ျပန္႔ျပန္႔ ၀တ္ဆင္ သည္။ ႐ုံးလုပ္ထံုး လုပ္နည္းမ်ား မသိေသာ ျပည္သူမ်ားကို နားလည္ သေဘာေပါက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ ေပးရမည္မွာ ၀န္ထမ္းတုိ႔၏ အဓိက တာ၀န္ျဖစ္ေၾကာင္း အမ်ားကို ကူညီသည့္ အက်ဳိးေမတၱာ ရမည္။ ေရရွည္ ခံမည္။ ညစ္ရင္ ရစ္ရင္ ေစ့ထားရင္ သက္တမ္း တိုမည္။ ဆက္ဆံေရး ေကာင္းမြန္ေအာင္ တည္ေဆာက္ၾကဖို႔ အေျမာ္အျမင္ႀကီးစြာ သင္ၾကားေပးသည္။ ၀န္ထမ္းေတြ လုိက္နာမႈ ရွိမရွိ တန္ျပန္ စစ္ေဆးသည္။ ၀န္ထမ္း မ်ားကို ထိန္းေပးထားသည္။ ဆရာႏွင့္ တပည့္၊ တပည့္ႏွင့္ ဆရာ ကိုယ့္တပည့္ကို ဆံုးမမည္။ သူစိမ္း ထိစရာ မလို ကာကြယ္ေပးသည္။ ဆရာေကာင္း ဆရာျမတ္တုိ႔၏ အေလ့အက်င့္ ေကာင္းမ်ားကို ေမ့မရႏုိင္ပါ။ ေနာင္ တစ္ေခတ္ ၀န္ထမ္း မ်ဳိးဆက္သစ္ အရာရွိႀကီးငယ္ ျဖစ္မည့္သူမ်ား၊ အတုခိုးရမည့္ အခ်က္မ်ား ျဖစ္သည္။
ကၽြန္ေတာ္သည္ သက္ျပည့္ႏွစ္(၆၀)၊ လုပ္သက္ႏွစ္(၄၀)ျဖင့္ အနားယူ ရေတာ့မည္။ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပ မိခင္၏ အေလ့အက်င့္ ေကာင္းေၾကာင့္ ပညာသင္စဥ္ ေက်ာင္းသား အရြယ္ကပင္ တာ၀န္ႏွင့္ ၀တၱရား စည္းကမ္းမ်ားကို နားလည္ခဲ့ရသည္။ အေမထုဆစ္ ပ်ိဳးေထာင္ ေပးသျဖင့္ အေမျဖစ္ေစခ်င္ေသာ ၀န္ထမ္း ျဖစ္ခဲ့ပါသည္။ အေမ ျမင္မသြားရပါ။ အေမသြန္သင္ ေလ့က်င့္မႈမ်ားကို လုိက္နာ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သျဖင့္ အစဥ္ ေျပစြာ ေနထုိင္စားေသာက္ ႏုိင္ခဲ့ပါသည္။
မူလတန္း၊ အလယ္တန္း၊ အထက္တန္း ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ သြန္သင္ ေလ့က်င့္မႈမ်ားေၾကာင့္ အလုပ္ခြင္ တြင္လည္း အထက္အရာရွိ အဆင့္ဆင့္ကို ႐ုိေသေလးစားရမွန္း၊ တာ၀န္ကို ေၾကာက္ရမွန္း၊ ဆက္ဆံေရး ေျပျပစ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရမွန္း သိရွိခဲ့ပါသည္။ သြက္သြက္ လက္လက္ ရွိသျဖင့္ တာ၀န္ ေပးအပ္သည္ကို ခ်က္ခ်င္း လုပ္ျပႏိုင္၍ ႀကီးၾကပ္သူတုိ႔၏ ေမတၱာေပး၀ေျခင္း ခံခဲ့ရပါသည္။
၀န္ထမ္း လုပ္သက္ႏွစ္(၄၀)တြင္ ေခတ္အမ်ဳိးမ်ဳိး ျဖတ္သန္းခဲ့ ရပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အေျခခံ ၀န္ထမ္း ျဖစ္သျဖင့္ ဌာနစိတ္မွဴး အဆက္ဆက္မွသည္ တုိင္းဦးစီးမွဴး အဆက္ဆက္ထိ ဆရာမ်ားစြာ ရွိခဲ့ပါသည္။ ဆရာမ်ား၍ သားေသမသြားပါ။ ဆရာတုိင္း၌ အရည္အခ်င္း ကိုယ္စီ ရွိၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ စြယ္စံုေတာ္သည္။ အခ်ဳိ႕လည္း စိတ္သေဘာထား ေျဖာင့္မတ္သည္၊ ငဲ့သည္၊ ညႇာသည္။ ဆရာ တစ္ဦးခ်င္းထံမွ ေကာင္းေသာ အခ်က္၊ ေတာ္ေသာအခ်က္မ်ားကို ရယူက်င့္ႀကံအား ထုတ္တတ္ပါက၊ အရည္အေသြး ျပည့္မီေသာ ၀န္ထမ္း ေကာင္းျဖစ္လာပါမည္။ အရပ္သား၊ အရာထမ္းမ်ား၊ တပ္မေတာ္ အရာရွိႀကီးငယ္မ်ား၏ ေလ့က်င့္ ပ်ဳိးေထာင္မႈ၊ ေဆာင္ရန္၊ ေရွာင္ရန္မ်ားကို သိရွိ သေဘာေပါက္ လုိက္နာမႈေၾကာင့္ နဘယံ ေဘးမသီ ရန္မခ ခဲ့ပါ။ ကၽြန္ေတာ္ သက္ျပည့္ႏွစ္(၆၀)၊ လုပ္သက္ႏွစ္(၄၀) ေဘးအႏၲရာယ္ ကင္းစင္စြာ လုပ္ႏိုင္ခဲ့သည္မွာ အေမ၊ ဆရာ၊ အရာရွိ ႀကီးငယ္ အဆင့္ဆင့္တို႔၏ သြန္သင္ ေလ့က်င့္မႈမ်ားကို သေသြမတိမ္း လိုက္နာခဲ့ျခင္း ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္ခင္ဗ်ား။
အတြဲ(၁)၊ အမွတ္(၁၇) ၂၅.၉.၂၀၀၈ ရက္ေန႔ထုတ္ ပန္သစၥာဂ်ာနယ္ မွ ေဆာင္းပါးရွင္ ေမသက္ထြန္း(သရဖူ) ၏ ေဆာင္းပါးကို ကူးယူေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment